ראייה היא המשמעות המתקבלת ממה שנראה. זה כולל קליטה ועיבוד אינפורמציה ויזואלית על-ידי האדם. תיפקוד מערכת ראייה מתפתח דרך ניסיון ולמידה. מאחר שהניסיון והלמידה שונים מאדם לאדם אנחנו מפתחים רמות שונות של ראייה. תרפיה של מערכת הראייה עוזרת לחזק, לשפר או לטפל ברמות ההתפתחות השונות.
תרפיה של מערכת הראייה היא תכנית הניתנת ע"י האופטומטריסט כדי:
- לפתח מיומנויות ויזואליות חסרות או חלשות.
- לשפר מיומנויות שכבר נרכשו.
- לטפל במיומנויות כאשר כאשר הפציינט לא מתפקד בצורה מספקת או נוחה.
על מנת להחליט על תכנית התרפיה האופטומטריסט בודק מספר נתונים:
היסטוריה
סימנים וסימפטומים לבעיית ראייה.
בריאות כללית ובריאות העין.
מצב אקדמאי, חברתי והתפתחותי.
מצב ראייה משפחתי ורקע רפואי.
חדות ראייה
צלילות ראייה (רחוק וקרוב).
מיופיה (קצר ראייה).
היפרופיה (רחק ראייה).
אסטיגמציה.
בריאות עדשת העין
בדיקת המבנה החיצוני והפנימי של עדשת העין.
מיומנויות ראייה מספקות
החלטה עד כמה צלולה, מספקת ונוחה מערכת הראייה של הפציינט.
כן נבדקים הדברים הבאים:
- מיומנות תנועת העין OCULOMOTOR.
- קיבוע- השארות בתנוחה.
- מעקב אחר תנועות- להישאר בקיבוע על עצם נע.
- תנועות-שינוי מהיר ומדויק של הקיבוע מעצם אחד לאחר.
- מיומנויות התמקדות - ACCOMMODATIVE.
- התכנסות/התבדרות CONVERGENCE/DIVERGENCE.
- מיומנות דו-עיינית- עבודה של שתי העיניים יחד.
-
קורדינציה לא מספקת בין מערכת למערכת יכולה לגרום:
- טרביסמוס- פזילה.
- המוח מתעלם ממה שנראה בעין אחת SUPPRESSION.
- הקשר בין ההסתגלות והאיחוד של הכינוס מגדיר את רמת המאמץ בעין כדי לשמר ראייה דו-עיינית.
קליטה חזותית- התפתחות מוטורית
- קורדינציה של תפיסה מוטורית- הכוונה ויזואלית למערכת המוטורית.
- צדיות/הגדרת כיוון Laterality/Directionality.
- אפליה בתפיסה ויזואלית.
- לייצר תפיסה/אפליה.
- צורה/קרקע FIGURE/GROUND.
- סגירה ויזואלית.
- זיכרון ויזואלי ורציפות.
- הדמייה Visualization.
- כישורי ארגון וקורדינציה של ראייה ומוטוריקה.
- כישורי אינטגרציה של ראייה ושמיעה.